Herstellingen

Samen dragen we zorg voor je woning. Dit betekent dat soms jij een herstelling moet uitvoeren, soms wij als huisvestingsmaatschappij. 

Het agentschap Wonen-Vlaanderen maakte een ZieZo!-boekje (pdf) met een handig overzicht wie wat moet herstellen en betalen. Twijfel je? Verwittig dan zeker onze maatschappij, dan zoeken we samen een oplossing. 

 

Onderhoud en kleine herstellingen

Jij moet de woning onderhouden: hou je woning, het terras, de tuin … netjes. 

Ook sta je in voor kleine herstellingen. Zo vervang je zelf gebroken ruiten, kapotte stopcontacten, lampen, schakelaars, … Als je een slecht toestel gebruikte of de woning slecht onderhield, sta je ook in voor de herstellingen. Voorbeelden zijn: verstopte verluchtingsroosters, kapotte dampkap of lavabo, slecht gebruik van de verwarmingsketel, …

Is er iets stuk, en kan je het zelf niet herstellen zoals een gebroken ruit? Verwittig ons dan. Vaak kunnen we zorgen dat die problemen verholpen worden tegen een beperkte kost.

 

Grote herstellingen

Wij zorgen voor herstellingen die moeten gebeuren door slijtage, ouderdom of overmacht. Wij vervangen bijvoorbeeld een raam dat door een onverwachte, hevige hagelbui (overmacht) barst. Ook verborgen gebreken moeten wij herstellen. Als je woning bijvoorbeeld vochtige plekken heeft door een slechte constructie van de afvoerbuizen, dan betalen wij de herstelling.

 

Hoe werken we concreet?

We geven twee voorbeelden van wie wat moet herstellen en betalen. 

  • De lift in jouw gebouw: jij betaalt voor het onderhoud, maar wij betalen herstellingen.
  • Jij betaalt voor het onderhoud van je individuele verwarmingsketel. Is er iets kapot, dan betalen wij dit. Tenzij het toestel is kapotgegaan doordat jij het slecht gebruikte of niet liet nakijken zoals dat verplicht is.

Maak je opzettelijk dingen kapot? Dan betaal je zelf alle kosten. Bovendien vinden we het zeer erg dat je dit doet. We kunnen daarom je huurcontract stopzetten.

 

Wie doet wat?

Hieronder vind je een overzicht van veelvoorkomende problemen of schade.

Staat jouw probleem of schade er niet tussen, of twijfel je? Neem dan zeker contact op met de Tieltse Bouwmaatschappij. 
Samen zoeken we naar een oplossing.

Om een herstelling door te geven, kan je steeds contact opnemen via het nummer 051/40 95 64 of via het meldingsformulier.